PocketDream

mest om det som inte syns

ingen kan säga att gubben levde ett fattigt liv!

Publicerad 2007-07-30 16:45:14 i

Till gubbens ära måste jag såklart lista mina tre Bergman-favoriter. Jag behöver inte ens tänka efter.



1 - Fanny och Alexander
2 - Persona
3 - när jag fick syn på Bergman

Jag är inte så mycket för tungsinta filmer, han gjorde ju några stycken, men Fanny och Alexander är blytung OCH lättsam som en aprildag. På en och samma gång. Och som jag älskar den. Persona är en liten film... kort, inte så många skådespelare, svartvit. Mörk och underbar. Som Riesen!


Och så favorit nummer tre...
Helt plötsligt stod han på vägen, bakom sin röda bil, i samspråk med någon granne. Vad vet jag, en färgstark tant var det i alla fall. Vi tänkte, hahaha, det här är så förhandstippat så ingen kommer ändå att tro oss. Där är vi ute och kör på hans ö, lätträknade var de bilar som vi mötte, en blåsig mulen augustidag för... var det åtta år sedan?

Men det är sant. På miniutflykten över Fårö fick vi faktiskt syn på Ingmar Bergman. Det var nog en rolig syn - för honom. Fem klentrogna ansikten vända mot honom genom rutan på en gammal vit volvo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PocketDream

Skräddare i Göteborg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela