PocketDream

mest om det som inte syns

Grannen från helvetet.

Publicerad 2009-08-17 21:55:40 i

Ikväll fick jag reda på att en tidigare granne till mig blivit dömd till sluten psykiatrisk vård för mordbrand. Händelsen ägde rum vid okänt tillfälle på Södergatan 8 i Vänersborg där jag bodde fem månader sent 1990-tal. Inte utan att det kittlar till lite i mellangärdet...

Jag minns den här grannen mycket väl och förnimmer då och då små ovälkomna minnesglimtar  från den tiden. Jag minns inte vilket år det var men exakt mellan vilka månader - september till februari. Jag var jätteglad över att ha kommit över ett förstahandskontrakt i den centrala, smäckra byggnaden från sekelskiftet. Glad i hågen flyttade jag in i den romantiska ettan på 50 kvadrat en solig höstdag. Jag pluggade i göteborg då och reste tidigt på morgonen och kom hem sent, så till en början märkte jag knappt av mina grannar alls...
Men så började terrorn så sakteliga. Jag kunde gå runt lägenheten med dammsugaren i släptåg en lördag eftermiddag, när det idiotringde på ytterdörren. Många långa signaler från någon på andra sidan dörren som uppenbarligen inte var harmonisk till sinnet. Detta upprepades när jag tex diskade, duschade eller hade någon på besök.
Andrea var hos mig en helg. Vi satt i köket och hon spelade gitarr och sjöng, det var fredag kväll runt 21-tiden. Samma långdragna, ilskna signaler på dörrklockan. Andrea blev så klart rädd och störd, hon var inte ens 10 år och jag kunde inte locka många leenden ur henne resten av den helgen.
Jag öppnade aldrig, kikade oftast bara snabbt i titthålet. Det var en skrämmmande syn. En kort, kille med stora glasögon, maniskt bakåtkammat hår och svettig panna. Alltid samma jeans och liknande pikétröja.
Efter två månader hade jag fått mer än nog och sa upp kontraktet. När lägenheten skulle visas var mamma med och hon berättade för spekulanterna hur det stod till med hyresgästen en trappa ner. De sista 3-4 veckorna ville jag absolut inte vara hemma, sov hos olika kompisar så ofta jag kunde.

Hur som helst så kom ingen till skada i den här mordbranden. Men jag blir lite sorgsen av att tänka på de stackars hyresgäster som fått stå ut med monstret en trappa ner under åtminstone 10 års tid.

Kommentarer

Postat av: JennyPenny

Publicerad 2009-08-18 23:31:46

Han skulla passa ypperligt här på gården! Här finns bara neurotiska pensionärer som får stroke av minsta tillstymmelse till oväsen. Jättekul. Kanske kunde han passa på att bränna ner kåken så lite nytt folk flyttar in? Har du hans nummer?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PocketDream

Skräddare i Göteborg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela