PocketDream

mest om det som inte syns

Boken

Publicerad 2011-02-21 11:42:00 i

Innan internet fanns så bläddrade jag i telefonkatalogen. Beställde hem kilovis med kurskataloger. Cyklade till biblioteket nästan varje dag och läste tidningen och botaniserade bland skivor och böcker. Och jag värdesatte reklamen som kom i inkastet. Jag läste igenom alla bladen, speciellt de som började droppa ner i januari och som var fyllda av billiga böcker. Jag kunde sitta i timmar och bläddra, kryssa för och fundera. Allra sist fyllde jag i den lilla talongen på baksidan av bokreabladet, lämnade in till bokhandeln och på första bokreadagen så gick jag och hämtade mitt blygsamma paket med böcker. Och när jag ändå var där, så strosade jag runt bland högarna i den mer eller mindre ansträngda reaträngseln och pillade på böckerna. Luktade på dem i smyg och bläddrade för att få en uppfattning om innehållet. Gottade mig i snygga, matta omslag och pudriga färger.

De senaste åren har jag tappat bort det där beteendet. Jag har inte ett lika stort sug efter bokrean, titlar eller att erövra böcker längre. Jag har skänkt och slängt massor med böcker i samband med flytt efter flytt, bara sparat det bästa. Och nu köper jag böcker bara i undantagsfall. Speciella böcker. Oftast sådana som jag redan läst och vill ha hemma hos mig.

Men så i DN igår, fick jag upp ögonen för en bokbox som släpps lagom till, och exklusivt för, bokrean. Klassikerserien Repris, en flickbox och en pojkbox, fem klassiker i varje... Kartonnage. Med nya omslag, illustrerade speciellt för den här utgåvan. Jag är en jävla cyniker, och var och en av de här egenskaperna hos boxen borgar för en motståndskraft hos mig. Inte finns det något genuint i detta? Men ibland får jag hjärnsläpp och bara VILL HA nånting. Nu vill jag ha den här boxen. Punkt slut. Men jag ska inte springa iväg och köpa den och jag ska inte beställa den, utan jag ska suga på karamellen, fundera fram och tillbaka... Och kanske, om en vecka, så åker jag in till Akademibokhandeln och ställer mig och pillar lite på den. Luktar på kartonnaget. Känner på papperskvaliteten. Och sedan kanske jag köper den. Den som lever får se!

 

Om

Min profilbild

PocketDream

Skräddare i Göteborg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela