PocketDream

mest om det som inte syns

Nödvändigheten i att arbeta

Publicerad 2013-07-08 09:01:00 i

När jag på midsommaraftons morgon hörde introt till STIL, som idag skulle handla om surfing, så satte jag i mitt huvud 50 miljoner på att jag skulle få höra någon av Beach Boys alla surflåtar, och i så fall vilken av dem. Och medan händerna arbetade så spann tankarna vidare på vad jag skulle göra med dessa 50 miljoner om nu vadet var på riktigt. Naturligtvis fick jag bilder av palmer, gröna hav och en liten villa vid havet för ögonen, och så den hetaste frågan av alla- sluta jobba?
 
Nej, fy vad långtråkigt! Snarare skulle jag sluta jobba med det som är "lätt", dvs tråkigt och ofta också monotont och tungt för händerna och ryggen, och börja göra sånt som bara är roligt. Sånt som kunderna oftast inte har råd att betala för- sånt som kräver många, många timmars pill och experimenterande, sånt som på riktigt utvecklar mitt yrkeskunnande, sånt som jag blir lycklig av.
Till saken hör att jag är skräddare, och en skräddare är aldrig inaktiv. Även om händerna för tillfället är stilla, så arbetar hjärnan nästan ständigt på olika idéer som jag kan göra verklighet av med alla mina hundratals trådar och tygsnuttar, och förresten hela världens miljoner trådar och tygsnuttar. Att vara skräddare är för mig inget yrke utan ett liv. Det är det roligaste som finns och att bara sluta, det går inte.
 
Jag är lyckligt lottad för jag får arbeta med mitt största intresse, det gäller inte alla. Men även om man bara jobbar för brödfödan så finns ett behov hos alla människor att sysselsätta sig med nånting. Därför tror jag inte att många automatiskt skulle lägga sig på soffan och slappnar av om de skulle vinna några miljoner. Eller till exempel bli beviljad medborgarlön. Människan söker sammanhang, kunskap och syssla. Om man är frisk alltså, annars kan det ju hända att man gärna lägger sig på soffan. Men då ska man få ligga kvar där, tills man mår bättre.
 
Så, blev det något Beach Boys spelat i fredagens STIL? Nej. Men de omnämndes. Typiskt P1.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PocketDream

Skräddare i Göteborg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela