PocketDream

mest om det som inte syns

Lågenergilampor = miljöfarligt avfall.

Publicerad 2009-01-26 21:17:01 i

Inte nog med att man man måste gå upp mitt i natten och slå på lyset för att det ska ha kommit upp i full styrka lagom tills väckarklockan ringer. Eller att man ser ut som en grön padda när man står framför spegeln badandes i det där ljuset. Eller att man blir stressad och sjuk av flimret.
Nu riskerar man kvicksilerförgiftning också.

Enligt Studio Ett är det ett måste att öppna fönstret och lämna rummet om man råkar slå sönder en lågenergilampa och inte gå tillbaka på minst 20 minuter. Efteråt ska man inte dammsuga upp resterna för då kan kvicksilvret spridas i hemmet (istället ska resterna försiktigt sopas upp och läggas i en tät burk och direkt lämnas på station för miljöfarligt avfall). Ändå påstår entusiasterna att kvicksilverutsläppet kommer minska i och med en utbredd användning av lågenergilampor.

Jag skiter i alla snusförnumstiga som hävdar att rätt använd är lampan mer än ändamålsenlig. Det hjälper inte mig. Jag är en olyscksfågel och slår sönder saker hela iden. Inga lågenergilampor för mig. I alla fall inte förrän kvaliteten har ökat så mycket att jag med mina ljuskänsliga ögon inte kan se någon skillnad mellan en kvicksilverlampa och en glödlampa. Men så var det ju det där med kvicksilvret också. Kanske kan man börja tillverka höljet i tålig plast?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PocketDream

Skräddare i Göteborg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela