PocketDream

mest om det som inte syns

VEM ÄR JAG? vs VEM VILL JAG VARA?

Publicerad 2011-02-26 14:33:00 i Det som inte syns

Googlar man på VEM ÄR JAG? får man 1 mille träffar. Googlar man istället på VEM VILL JAG VARA? blir det 400 000 träffar (men då handlar merparten träffar om vem jag vill vara FÖR EN DAG). De flesta vill alltså ha reda på vilka de är, istället för att ta reda på hur man blir en bättre människa.

I begreppet  VEM ÄR JAG? ingår att lägga alla delar av sitt liv under lupp, granska, omvärdera och rensa ut, med målet att allt ska bli skinande rent, kristallklart, vackert och organiserat. Och lyckligt. Men livet byter ständigt färg och form och och vägbana, det går inte att kartlägga. Varför ska  vi slå knut på oss själva, när vi inte mår bra av det?

Och varför har jag inte kommit på det under mina 33 första år? Fast det kunde varit värre - tänk om jag satt vid köksbordet på min 70-årsdag och insåg att jag längtat efter något hela livet som jag aldrig kommer hitta.

Jag ska sluta fundera på vem jag är, för det leder förmodligen ingen vart och gör mig inte gladare. Däremot kan jag fundera på vem jag vill vara, för att trivas. Hur jag ska bete mig i olika situtationer för att må som bäst. Och lägga mer tid på att bry mig om andra människor. Det var Mark Levengood som sa det. Och det kommer från USA. Bra USA.

Om

Min profilbild

PocketDream

Skräddare i Göteborg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela