PocketDream

mest om det som inte syns

Pepparkaksbaket

Publicerad 2012-12-16 20:15:52 i

Jag är inte speciellt sansad när jag bakar. Jag hetsäter deg, kladdar ner överallt så jag tvingas städa bort feta avtryck i flera månader efter baket, jag glömmer bort det som jag har i ugnen eftersom jag tvättar, äter middag, ser på film eller syr, samtidigt. Men oftast går baket bra ändå.
 Idag gick det mer än bra. Det gick som på räls! Jag bakade pepparkakor för första gången (jo det är sant) och för en gångs skull åt jag inte av degen och jag höll mig stilla i köket och vaktade mina dyrbara kakor. För det blev inte vilka pepparkakor som helst. Det blev bara fem stycken, stora figurer som jag inte ska äta upp, de är bara till dekoration.
 
I affären fanns inga enorma pepparkaksformar som jag var ute efter, så jag klippte ut egna i kartong. Kavlade degen direkt på bakplåtspappret för största, möjliga perfektion och skar ut mina figurer med kniv. Rätt kul faktiskt! Och doften som kommer ur ugnen är ju sagolik...
 
Sedan köpte jag färdig kristyr (att göra egen tog emot och den känslan blev inte lättare när jag fick se de smidiga tuberna med perfekt pip i affären) och tränade handmusklerna en stund. Det fina tvådimensionella huset har hittat sin plats ovanför spisen och resten hängde jag i fönstret.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PocketDream

Skräddare i Göteborg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela